zaterdag 28 december 2013

Chinese tomatensoep

De jongens hebben op school een abonnement op het boekje zonnekind/ zonnestraal. Bij het kerstboek kon je extra boekjes bestellen. Dat had ik gedaan. Bij grote M was het een kookboekje.
Er staan veel lekkere dingen in. Zoals deze soep; Ik heb mijn eigen versie gemaakt daarom dat ik beide recepten hier schrijf.

ingrediënten:
* 1 liter kippenbouillon
* 2 grote blikjes tomatenpuree
* 250 gram kippenfilet
* 1 theelepel gemberpoeder
* 1 eetlepel Chinese sojasaus
* 30 tot 50 gram suiker
* 25 tot 100 gram appelmoes
* halve soeplepel maiszetmeel
* 25 gram mihoen
* enkele ringetjes groen van bosui

* Volgens het boekje maak je kippenbouillon van 1 blokje op te lossen in 0,5 l water. Daarin de kipfilet koken. Als deze gaar is, de filet eruit nemen en in kleine blokjes snijden.
* De mihoen bereiden volgens de verpakking.
* Gemberpoeder en het maiszetmeel in een beetje koud water oplossen
* De tomatenpuree, sojasaus, suiker en appelmoes in de bouillon doen en roeren tot alles is opgelost.
* Dit mengsel aan de kook brengen en het maiszetmeel/ gemberpapje erbij doen
* de kippenblokjes mogen er ook bij
* mihoen en bosui over kommetjes verdelen en de soep erbij doen.

Zo opdienen.

Mijn versie:
Ik maakte kippenbouillon door de kippenfilet te koken, daarbij had ik 3 kleine wortelen, 2 dunne preien, 2 stengels witte selder,gember +/- 2 cm, peper een beetje zout gedaan.
Had dit zachtjes laten trekken.
Als alles gaar was ,de filet eruit gehaald en de bouillon door een zeef gegoten. De groenten zijn niet meer bruik/eetbaar omdat ze door en door gaar zijn.
Bij de bouillon, deed ik 2 blikjes tomatenpuree, 2 handen instant wokmie, een snufje (bio)rietsuiker,
vers geraspte gember, en nog wat bamigroentjes. De kip ging er ook fijn gesneden bij.


Grote M vond ze heel lekker, ze mocht nog pittiger vond hij . Baby M keurde ze ook goed. Kleine M heeft ze niet geproefd omdat er geen balletjes in de soep waren

Geen opmerkingen: