donderdag 12 juni 2008

Vlaaien


Het voorbije weekend was het kermis bij ons. En naar al oude gewoonte heb ik vlaaien gemaakt naar het recept van mijn ( overleden) grootmoeder.
Recept :
* 1 liter melk
* 8 sneetjes peperkoek
* 24 kleine kokosrotsjes ( macarons)of 12 grote
* 15 eetlepels suiker ( kandij, witte, riet, ............)
* 15 eetlepels bloem
* kandijsiroop
* 2 eieren
* 12 speculooskoekjes of beschuit ( mag , maar moet niet ik neem speculoos )
Laat eerst de melk koken,dan het vuur afzetten. Daarna de peperkoek en macarons evt ook de speculoos of beschuit in de kokende melk doen.
Zodat alles kan weken, de suiker en kandijsiroop toevoegen. Als je alles gaat mengen krijg je wel een vieze brij. Dan doe je de bloem en de eieren erbij.
Op het laatste mix je alles zodat je een dikke bruine vloeistof hebt.
Alles in een glazen vorm gieten.
Oven voorverwarmen op 200 graden , 50 à 60 min bakken op 180 graden.
Het lekkerste is als ze een nacht gestaan hebben na het bakken. Dan zijn ze het makkelijkst uit de kom te krijgen.
Je mag wel niet letten op de calorieën, maar is wel lekker.

2 opmerkingen:

Tucana's Dream zei

GE ZIJT NE SCHAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben al enorm lang op zoek naar een origineel recept van een 2 a 3tal generaties terug, maar die vind je echt niet makkelijk!!!
En mijn stiefvader vergeet het altijd te vragen aan zijn moeder, dus ja...
Oh zalig gewoon!!!

Sabrina zei

Ik heb mijn grootmoeder ze zo altijd weten maken. Mijn tante maakt ze ook zo.
Je kan er ook nog Foelie en geconfijt fruit bij doen, maar ik doe dat niet. MAg dat trouwens ook niet.