vrijdag 23 augustus 2013

oogst

De voorbije weken hebben we al heel wat groenten en fruit en de tuin kunnen oogsten.
Van fruit was het nog niet zoveel, alleen frambozen  en enkele braambessen.
Aardbeien hadden we dit geen enkele :-(   Ze kwamen héél laat boven de grond piepen, maar er kwam ook bijna geen bloem in.
Frambozen die haalden meestal de keuken niet, die werden ter plekke opgegeten. En bramen is de moeite nog niet denk 2 er hangen er nog heel wat op ,maar moeten nog kleuren.
Verder gaat van fruit niet zoveel meer uit de tuin komen, we hebben alleen nog goudrenetten . De rest daar is niks van gekomen.
Kersen, een soort van perzik, ..... waren de vogels al mee weg voor het goed en wel rijp was.

De groenten-oogst is wel wat beter.
Boontjes hebben we 2 keer moeten planten wat de eerste keer kwamen ze niet uit. Dus die lopen ook wat achter samen met de pompoenen die hebben ook groei achterstand.
Dit hebben we al kunnen oogsten:
* aardappelen
* Warmoes
* sla
* spinazie
* courgette
* komkommer
* venkel ( was de 1ste keer dat we dit gezaaid hadden en vrij laat )
* radijsjes
* sluimererwten
* boontjes ( 1 portie voor baby M)
* tomaten

Volgend jaar willen we het anders doen, hopelijk komen manlief en ik eruit hoe. Want manlief zijn idee is anders dan het mijne:-)  Ik hoor manlief al jaren zeggen volgend jaar zo, maar het jaar is er en er veranderd  niet veel. Alleen dat ik dan een kleiner stuk heb om te zaaien en te planten.

1 opmerking:

TIO zei

Dat zijn toch al wel wat dingen he.
Wij hebben vorig najaar ook enkele dingen bijgeplant, besjes, frambozen, druiven, appel en perenboompje.Daarvan hebben we enkel al wat frambozen kunnen eten. Ik denk 3 en die raken ook niet binnen hoor, er hangen er nu nog wel enkele aan die nog moeten rijpen. Maar aangezien alles pas staat verwachten we er eigenlijk pas vanaf volgend jaar meer van.
Verder hebben we 3 pompoenen die aan het groeien zijn, al 5 courgettes kunnen oogsten.
We hebben worteltjes staan, tomaten zijn aan het groeien (ik wacht nog tot ze kleuren...) en ook paprika's.
Het is al een heel stuk meer dan vorig jaar, dan hadden we enkel een paar courgettes.
Ik hoop elk jaar een beetje meer te kunnen planten en doen.
Ook ik zeg elk jaar volgend jaar dit en dat maar het komt er vaak ook niet van, maar nu zijn we op de goede weg vind ik.
Ik zal eens door de tuin moeten wandelen met mijn foto toestel, kan ik nog eens wat laten zien daarvan.