vrijdag 7 oktober 2011

Flantaart "tata"

Deze week heb ik flantaart gemaakt. Maar deze was eigenlijk een "probeersel" .
Ik had onlangs zanddeeg in plaats van bladerdeeg gekocht, zag dit maar als ik thuis was. Maar we houden niet zo van zanddeeg, weggooien was zo zonde. Dus bedacht ik, als ik nu eens probeer flantaart te maken. Heb daar een lekker en makkelijk recept van.
Namelijk flantaart "tata". Dus wat deed ik, deed het zanddeeg in de bakvorm en dan de vulling van flantaart tata erin. En ja hoor het was gelukt.

je maakt deze taart best in een springvorm van 24 cm. Ik deed het in een taartvorm,geen springvorm.

Benodigdheden:
DEEG
230 gr.bloem
100 gr.suiker
90 gr.zachte boter
1 soeplepel bakolie
1 groot ei of 2 kleine
VULLING
125 gr.suiker
30 gr.bloem
3 eieren
halve liter kokende melk
Voor het deeg : doe bloem,suuiker,boter,olie en ei in een kom. Meng dit
goed tot je een glad,plakkerig deeg krijgt. Doe dit in een beboterde en
bebloemde springvorm. Het lijkt eigenaardig,maar je plakt het deeg als het ware met de lepel aan de vorm.

Voor de vulling :
klop de eieren los in een pannetje. Voeg er de suiker en bloem aan toe en hierbij doe je de kokende melk. Laat deze bereiding nog even op het vuur tot ze indikt, let op, het mengsel mag niet koken.
Giet deze pudding warm op het deeg en zet de taart gedurende 45 min. in een voorverwarmde oven van 180 graden.
De taart is klaar als zich een goudgeel korstje op de pudding heeft gevormd. Laat afkoelen alvorens de springvorm te openen.

1 opmerking:

TIO zei

Ziet er heerlijk uit!