vrijdag 27 november 2015

Kind zijn .... Het oudercontact

Het oudercontact verliep eigenlijk wel goed. Maar toch moesten er negatieve punten zijn. Want anders zou het toch wel te positief zijn.
Het eerste puntje was: baby M zou toch 's morgens op de speelplaats moeten. Hij wacht liever nog even bij mij tot de bel gaat. Want dit komt niet goed over bij andere ouders. ( volgens zijn juf)
Heb nog nooit andere ouders horen klagen. Ten tijde van grote en kleine M bleven de ouders allemaal "plakken" of toch een groot deel. Niemand die iets zei erover.
Heb liever dat hij zijn dag goed en blij gezind begint op school dan dat hij hysterisch en over zijn toeren is.
Het 2de puntje was: Dat hij steeds nog maar halve dagen naar school komt. Want in de namiddag gaat de les verder, daardoor mist hij wel heel veel.
Als je kind rond de klok van 13u in zijn bedje gaat en je moet het kind om half 3 wakker maken, hij ligt dan nog een half uur verder te slapen in mijn armen (ik 3u vertrek naar school) en op woensdag en in het weekend slaapt hij makkelijk tot 4 uur heeft hij dit ook wel nodig denk ik.
Daar schrok ze toch wel, we moeten het toch proberen . We zeiden ook dat dan voor hem zijn stofwisseling tijdens zijn slaap minder snel blijft werken. ( ondanks dat ze toch snel blijft werken)
We zeiden dan ook dat wij het gevoel hebben dat zijn stofwisselingsziekte niet ernstig werd genomen. Ook ffkes de gevolgen gemeld ( flauwvallen en ziekenhuis) en dat zijn gezondheid ook wel voor gaat. Dat we dan nog geluk hebben dat hij het zelf kan aangeven, maar er kunnen wel eens momenten zijn dat hij het niet kan. We vertelden dan ook dat we een jaar tot anderhalf jaar wekelijks/ 2wekelijks onderzoeken hebben laten. Hij ook onderzocht geweest in Gent vooral eer we de diagnose wisten.
Dan was haar reactie: dat het zo ernstig was wist ik niet !
Tja baby M is dan ook geen kind dat de boekjes volgt, bij hem is het net " hoe moet het niet volgens het boekje"

Even later hoorden we van een andere mama, dat de juf bij haar ook negatieve punten had. De juf vond dat het tijd werd dat het kindje zonder tutje kon. Die mama zei ook, ze zijn toch nog klein.

Omdat het een mengklasje is, moet het 1ste kleuterklasje "voldoen" aan de eisen van het 2de kleuterklasje bij deze juf.
Grote en kleine M hebben ook in mengklassen gezeten en bij hen was dit nooit niet. De kinderen mochten hun eigen tempo volgen en nog kind zijn.
Ik vraag me af als deze juf zo hoge eisen stelt in haar klas, welke hoge eisen verwacht ze dan van haar eigen kind(eren).

2 opmerkingen:

Miss Milla at Home zei

Wat jammer dat de school zo weinig vertrekt vanuit het kind en zijn welbevinden...
Punt 1 & 2 dat je opnoemt: ik zet mijn zoontje in de kleuterklas zelf af en blijf altijd nog enkele minuten kijken tot ik weet dat hij met een goed gevoel aan de schooldag kan beginnen. Dit is heel gebruikelijk in het kleuterschooltje waar hij zit. Mijn zoontje heeft trouwens bijna een volledig schooljaar maar halve daagje gekomen. Niemand heeft hier ooit iets over gezegd. Het ene kind kan nu eenmaal al sneller hele dagen aan dan het andere.
Hij zit ook in een graadklas trouwens met twee verschillende leeftijden. Gaat prima, want de school houdt wel rekening met de ontwikkeling van de kinderen.
Mijn zoontje zit nu in een droom van een schooltje, maar dat was eerst wel anders hoor... ik herken je grieven. Eerst zat hij in een andere school, maar daar ging het helemaal niet goed met hem. Toen we hem veranderde van school is het kind zooo opgebloeid.
Goed dat je een assertieve mama bent die durft op te komen voor haar kind, hopelijk houdt de school in de toekomst wat meer rekening met hel welbevinden en de ziekte van je zoontje.

Sabrina zei

Het is eigenlijk zijn juf nu, want zijn juf vorig jaar was een droom van een juf. Bij grote en kleine M die hebben daar ook hun kleutertijd daar doorgebracht en ook nooit "klachten" gehad. Maar toen was die juf er nog niet.