dinsdag 8 januari 2013

Herinneringen

Toen ik deze morgen de blog van monique las had ik onmiddellijk inspiratie voor mijn blog. Het ging over nostalgie. Bij mij is het nostalgie en herinneringen aan mijn grootmoeder langs vaders kant.
Kreeg spontaan de herinnering aan de taart die ze maakte met nieuwjaar. Zie me nog zitten op de keukenstoel naast de tafel, te kijken hoe ze te werk ging.
Als ze in de keuken bezig was, mochten we niet spelen ofzo in de keuken. Neen we mochten alleen toekijken .
Haar taarten waren altijd, met rabarberconfituur ( zelfgemaakt en mierzoet) , afgewerkt met boterroom en hagelslag.
De taart zelf was een soort van cake, de boterroom maakte ze met margarine en poedersuiker. Als de taart in de oven stond begon ze de boterroom te maken, eerst de boter zacht maken daar deed ze dan heel veel poedersuiker bij en mengde dit goed. Als de taart dan uit de oven kwam en afgekoeld sneed ze die doormidden, besmeerde beide helften met boterroom, dan een laag mierzoete rabarberconfituur erop. De helften op elkaar leggen en afsmeren met "haar" boterroom, daarna door de hagelslag rollen. De toefjes er bovenop deed ze met de punt van "haar " broodmes.

Kan je verzekeren als je een stuk van deze taart op had, voelde je het wel goed want ze wel zwaar.

Geen opmerkingen: