vrijdag 12 september 2014

Faalangst

Grote M is onze echte angsthaas. Hij heeft schrik van alles en nog wat.

Afgelopen donderdag had hij zijn eerste mondelinge en schriftelijke toets van Frans. Aja want in het 5de lj krijg je Frans. Na de eerste les was hij al bezig dat hij de slechtste was van de klas.
Dus dagelijks zijn dialoogje geoefend, zelfs ik kende het bijna van buiten. Donderdag ochtend nog zeker 3-4 keer geoefend thuis, maar er was kleine zinnetje dat hij vergat of omdraaide.
Er kwamen al vlug traantjes thuis. Hij ging het niet kunnen.
Ik sprak hem moed in. Maar de faalangst bleef. Op school ook nog zeker 3-4 keer geoefend.
Ik zei hem doe gewoon je best en we zullen zien.
's avonds  vroeg ik hoe het was. Zijn reactie " het ging wel"
Vandaag had hij zijn toetsenmap mee met de toets Frans, op het schrijven had hij 10/10 en op mondeling had hij 9/10

Daarnet als hij thuis kwam van turnen, zei ik hem " zeg man, moet je daarvoor zo faalangst hebben"
Zijn reactie was even koeltjes als donderdag " ja zeg"
Dan kreeg ik nog de reactie jamaar mama mijn dictee was ook niet zo slecht hé om van onderwerp te veranderen.

Geen opmerkingen: